​Pressmeddelande: Ung stjärnfotograf Anna Olsson får stipendium för sina nattbilder

Foto: © Anna Olsson
Vintergatan från utanför Löttorp på Öland av Anna Olsson. (Foto: © Anna Olsson)

Helst vill hon vara ute och ta foton på stjärnhimlen från mörkaste Småland eller Öland. Men den 28 november besöker Anna Olsson, 19 år, den upplysta storstaden Stockholm för att ta emot Svenska Astronomiska Sällskapets ungdomsstipendium. På samma evenemang föreläser astronomen Martin Sahlén om kosmiska tomrum och den mörka energin.

Det är inte många unga i Sverige som kan titulera sig astrofotograf, men Anna Olsson, 19 år, är ett lysande undantag.

Anna studerade fram till i somras estetik och media på Per Brahegymnasiet i Jönköping. Som gymnasieprojekt valde hon att utforska astrofotografi – och på våren 2018 ställde hon ut för första gången på Kulturhuset i Jönköping.

– Jag vill att mina bilder ska vara vackra, men också skapa intresse och förmedla kunskap om universum. När man tittar på en galax eller en nebulosa på bild kan man få ett helt nytt förhållande till det oändliga, säger Anna.

Nu ska hennes fotografier dessutom användas för att sprida information om ett massexperiment för skolungdomar inom ramarna för festivalen ForskarFredag som går av stapeln den 27 september 2019.

Mer om stipendiet och prisutdelningen

Foto: © Anna Olsson
Anna Olsson fotar även på dagen. Foto: © Anna Olsson

Rosa Tengborgs ungdomsstipendium på 5000 kr delas ut på AlbaNova Universitetscenter i Stockholm torsdagen den 28 november 2018.

Prisutdelningen sker kl 19:00, och följs av ett föredrag med titel “Kosmiska tomrum och mörk energi” av Martin Sahlén, astronom vid Uppsala universitet.

Annas projekt genomfördes i samarbete med utbildningsföretaget Moderskeppet. Som mentor hade hon Martin Fransson, astrofotograf från Habo utanför Jönköping.

Mer information

Rosa Tengborgs ungdomsstipendium har tidigare tilldelats Assiye Süer, Frida Stenebo, Mikael Ingemyr, Robin Andersson, Elisabeth Werner, Anna Larsson, Josefine Nittler, Wictor Arthur och Cornelia Ekvall.

Svenska astronomiska sällskapet har sedan det grundades 1919 arbetat med att göra astronomi tillgängligt för alla. www.astronomiska.se

Astronomisk Ungdom, Svenska Astronomiska Sällskapets ungdomsförbund, har som syfte att främja intresset för astronomi och rymdfart bland unga i Sverige. www.astronomiskungdom.se

År 2019 blir Svenska astronomiska sällskapets hundraårsjubileum en del av ett ännu större firande. Rymden och astronomi uppmärksammas världen över då det är 50 år sedan den första månlandningen och 100 år sedan den Internationella astronomiska unionen (IAU) grundades.

Kontakt och bilder:

Robert Cumming, pressansvarig, Svenska astronomiska sällskapet, 070-49 33 114 eller 031-772 5500, robert.cumming@chalmers.se. Robert förmedlar kontakt till Anna Olsson och högupplösta bilder. Annas bilder finns även på ​https://annasolsson.weebly.com/gymnasiearbete.html

Rulla till toppen